Aanbod

Heutink Techniekwerkkaarten

Alle Werelden (PO/PRO/ISK)

Met de werkkaarten worden de leerlingen uitgedaagd te werken met ruwe materialen stimuleren tegelijkertijd eigen inzicht en initiatieven en bieden extra leerdoelen in plaats van kant-en-klare, op maat gemaakte materialen.

Een steentje bijdragen

Hi-tech & Science (PO/PRO/ISK)

In deze schoolbrede opdracht verzinnen de leerlingen per
groep een manier om een mini-baksteentje te vervoeren naar
het klaslokaal van een volgende groep zónder het zelf fysiek
te ondersteunen op zijn reis van deur tot deur.

Doelgroep: middenbouw en bovenbouw

Mens-Erger-Je-Nieten als je blind bent

Mens & Gezondheid (PO/PRO/ISK)

Hoe kan iemand die blind is Mens Erger Je Niet spelen?
In deze lessenserie bedenken en maken leerlingen een variant
van dit beroemde gezelschapsspel voor mensen die blind zijn. Doelgroep: middenbouw en bovenbouw

Het bouwbedrijf: een bestektekening maken

Wonen, Werken, Verkeer & Recreatie (PO/PRO/ISK)

Na een bezoek aan een bouwbedrijf of architectenbureau
krijgen de leerlingen de opdracht om in teams van 4 een huis
te tekenen voor een opdrachtgever. Het huis moet voldoen
aan een paar specifieke wensen van de opdrachtgever (zoals
het aantal kamers en de functie daarvan, aantal verdiepingen,
beschikbaar budget). Aan de hand van een prijslijst van het
bouwbedrijf maken de kinderen vervolgens een bestektekening
met aanzichten en plattegronden. Doelgroep: bovenbouw

Ballensorteermachine ontwerpen

Ontwerp, Productie, Wereldhandel & Logistiek (PO/PRO/ISK)

In deze les ontwerpen en maken de leerlingen een sorteermachine
die ballen op grootte kan sorteren. Doelgroep: bovenbouw

Benzinevrije auto ontwerpen

Ontwerp, Productie, Wereldhandel & Logistiek (PO/PRO/ISK)

In deze les rond het thema ‘energie’ buigen leerlingen zich
over alternatieven voor benzineauto’s. Ze maken vervolgens
zelf een ontwerp voor een benzinevrije auto. Doelgroep: bovenbouw

Het communicatiemiddel van de toekomst

Digitaal, Design, Media & Entertainment (PO/PRO/ISK)

In deze les verdiepen leerlingen zich in de ontwikkelingen die
de telefonie in een eeuw heeft doorgemaakt en maken ze zelf
een ontwerp voor een nieuw communicatiemiddel. Doelgroep: bovenbouw

Onze sloot leeft!

Natuur, Leefomgeving, Klimaat (PO/PRO/ISK)

Met behulp van een zelfgemaakte waterkijker en een waterdiertjes-
zoekkaart onderzoeken de kinderen welke diertjes er
in de sloot leven. Doelgroep: middenbouw

Wonderwel: hoe komt het water in mijn kraan?

Energie, Water & Veiligheid (PO/PRO/ISK)

In deze les verkennen kinderen de wondere wereld van natuur
en techniek achter een glaasje ‘doodgewoon’ kraanwater. Doelgroep: middenbouw

Sterrenbeelden

Natuur, Leefomgeving, Klimaat (PO/PRO/ISK)

In deze les draait het om sterren en sterrenbeelden. Welke
sterrenbeelden zijn er aan de hemel allemaal te zien, en hoe
ontdek je je eigen Dierenriem-sterrenbeeld? Doelgroep: middenbouw