‘Ik hoop dat leerlingen gaan denken: een baan in de techniek helemaal zo gek nog niet!’

Voor deze STOry van de maand gaan we in gesprek met docent Albert Kramer. Na 20 jaar in de visverwerkerij, wilde hij wat anders. In de avonduren volgde hij de PABO en gaf daarna meer dan 10 jaar lang les op een basisschool. Ook dat smaakte naar meer en sinds een aantal jaren is hij werkzaam bij Aeres en is hij zowel werkzaam voor Praktijkonderwijs als voor Sterk Techniekonderwijs (STO).


Voor de mensen die je  nog niet kennen; Wie ben jij en wat doe je precies binnen Aeres?
Mijn naam is Albert Kramer en ben 53 jaar. Ik heb een hele leuke, creatieve vrouw en we hebben samen 3 kinderen in de leeftijd van 24, 22 en 20 jaar.

Bij Aeres werk ik bij het Praktijkonderwijs en geef hier techniek (PIE). Dit varieert nogal de ene week zijn we bezig met elektriciteit en de andere week met een stukje metaal techniek. Ik werk 4 dagen voor Aeres Pro en daarnaast werk ik op woensdag een dag voor STO. In het technieklab ontvang ik dan de basisscholen met de groepen 7 en 8 zodat ze in dit lokaal een leuke techniekles kunnen krijgen. Deze les bestaat uit een stukje algemene techniek en een stukje moderne techniek.

 

Wat doe jij precies voor en met Sterk Techniek Onderwijs?
Bij STO zit ik in de groep die de verbinding legt tussen het PO en het VO. Samen in deze groep denken we na over lessen en leskisten die we de basisschool aan kunnen bieden en houden daarnaast de website actueel. Op woensdag verzorg ik dus leuke lessen in ons technieklab en mag ik zien dat dit jaar al helemaal volgepland zit.

 

Waarom vind je dit belangrijk voor leerlingen?
Ik vind het belangrijk voor leerlingen dat ze enthousiast worden van de technieklessen en dat ze na gaan denken over hun toekomst, zodat ze gaan denken dat een baan in de techniek helemaal zo gek nog niet is­čśë.
Ook vind ik het belangrijk dat ze nu iets doen met hun handen zodat ze hun creativiteit kunnen benutten.

 

Welke technologische hulpmiddelen of leermiddelen gebruik je zelf om STO boeiend en effectief te maken?
Ik maak veel gebruik van de lasersnijder in ons STO lokaal. Hier heb ik al menige uren studie in zitten, maar dit is het zeker ook waard. Ik ken de machine nu door en door en kan hier samen met de leerlingen heel leuke dingen op maken. Verder vind ik een stukje algemene techniek ook belangrijk, want ik vind voordat een leerling naar het VO gaat, moet het een figuurzaag of soldeerbout in handen hebben gehad.

 

Kun je enkele succesverhalen delen van leerlingen die hebben geprofiteerd van uw benadering van STO?
Niet alleen leerlingen hebben hiervan geprofiteerd, maar ook de leerkrachten profiteren hiervan. Ze geven vaak aan mij terug dat ze nu vaker een techniekles zullen geven ook op hun eigen school. De leerlingen zeggen vaak hoe leuk ze dit vinden en dat er op de basisschool te weinig aandacht hieraan gegeven wordt.

 

Wat zou je andere leraren willen aanraden die geïnteresseerd zijn in het implementeren van STO in hun klaslokaal?
Neem eens een kijkje in het techniek lab en laat je eens voorlichten door de mensen van STO.

 

Hoe ziet je de toekomst van STO en welke ontwikkelingen verwacht je in dit domein?
Ik zie de toekomst positief in. Ik denk dat vooral de moderne technieken straks veel meer betekenis krijgen, maar sommige dingen moeten nu eenmaal met de handen gebeuren­čśë.