Duitse studenten zetten zich in voor STO Noordelijk Flevoland
Voor de STOry van deze maand wordt een interessant project belicht van MBO-studenten van Firda die een leuke opdracht hebben gekregen van Sterk Techniek Onderwijs Noordelijk Flevoland.
In de dynamische wereld van technisch EN economisch onderwijs hebben derdejaars studenten van Firda Emmeloord, die de opleiding marketing communicatie en e-commerce volgen, de handen ineengeslagen met Duitse Vormgevingsstudenten van de Berufschule uit Osnabrück.
Onder de begeleiding van Sterk Techniek Onderwijs Noordelijk Flevoland hebben zij de uitdagende opdracht aangenomen om het traditionele beeld van de technische sector te reframen.
De opdracht was meteen helder: verplaats je van vieze handen, zwaar werk en donkere hallen naar een wereld van moderne apparaten, schone werkomstandigheden en gelijke kansen voor mannen en vrouwen. Sterk techniek onderwijs ziet dit als belangrijke stap om de technische sector aantrekkelijker te maken voor een brede doelgroep.
De samenwerking startte op 25 en 26 september bij Firda in Emmeloord, toen de Duitse studenten Nederland bezochten om kennis te maken. De studenten hebben eerst gezamenlijk een brainstorm gedaan, een rondleiding gekregen in de techniek lokalen van Firda en daarnaast onder begeleiding van Judith Hoogma, een ervaren fotografie docent van het Vakcollege in Emmeloord, een fotografie workshop gedaan. Met deze nieuwe fotografie skills op zak, zijn de studenten naar het bedrijf Polderstaal in Emmeloord gegaan, waar ze prachtige foto’s hebben geschoten. De resultaten waren interessante plaatjes die dienen als de bouwstenen voor de gewenste re-framing in de opdracht.
De creatieve inspanning van de studenten beperken zich echter niet tot de visuele veranderingen. De marketing communicatie studenten van Firda Emmeloord hebben de taak op zich genomen om een klein marktonderzoek uit te voeren. Door panelgesprekken met basisschoolkinderen, VO-leerlingen en MBO studenten hebben ze waardevolle inzichten verzameld. Focusgroepjes werden samengesteld om groepsinterviews te houden over hoe jongeren denken over techniek en bouw.
Froniek Tesselaar, docent Marketing en Communicatie bij Firda Emmeloord, benadrukt de unieke kans die dit project biedt aan studenten: “‘Gedurende zeven intensieve weken werkten de studenten aan dit internationale project, met wekelijks contact via teams met de Duitse studenten. De voertaal was Engels, waardoor gelijkwaardige communicatie mogelijk was. De resultaten van hun inspanningen worden op 25 januari gepresenteerd aan de projectleiders van Sterk techniek onderwijs”.
De samenwerking tussen Nederlandse en Duitse studenten, ondersteund door Sterk Techniek Onderwijs Noordelijk Flevoland en Firda Emmeloord, illustreert niet alleen de kracht van internationale samenwerking, maar ook de inzet om de toekomst van technisch onderwijs te vernieuwen. Het is een mooi voorbeeld van hoe onderwijs, bedrijfsleven en internationale betrekkingen kunnen samenkomen!